Alles dat je moet weten over de remklauw van je Volvo xc70
Het remsysteem van je auto is misschien wel het belangrijkste systeem dat erin zit. Het zorgt er immers voor dat je snel en veilig tot stilstand kunt komen. Met de remklauw Volvo xc70 ga je van 100 naar stilstand op de meest veilige manier. Maar hoe werkt zoiets nu precies? Veel van ons kennen de namen van de onderdelen wel, maar hebben geen idee hoe ze werken. Ontdek hier meer over hoe een auto remt en welke onderdelen erbij betrokken zijn.
Het remsysteem
Het hele remsysteem is dus belangrijk en bestaat uit veel onderdelen. De remklauw is er slechts een deel van, maar wel een erg belangrijk deel. Het remsysteem zorgt ervoor dat de auto, wanneer deze in beweging is, tot stilstand kan worden gebracht. Je bedient de remmen van de auto door middel van het rempedaal. Bij de meeste auto’s zit de rem in het midden. Bij automaten zit deze aan de linker kant. Het afremmen van een auto is het omzetten van bewegingsenergie naar wrijving en vervolgens naar warmte.
Wat gebeurt er als je remt?
Wanneer je op het rempedaal drukt, dan wordt er druk uitgeoefend op de remcilinder. Deze kracht wordt tot wel vier keer versterkt. Dat gebeurt door middel van een vacuüm of hydraulische rembekrachtiging. De versterking vindt plaats tot deze een maximale druk bereikt van zo ongeveer 200 bar. Dat wordt via leidingen en slangen doorgegeven aan de voor- en achterremmen. Want ja, net als een fiets heeft een auto ook voor- en achterremmen. Een hydraulisch systeem betekent dat het werkt op basis van vloeistof.
Remmen vervangen
Wanneer je een probleem hebt met je remmen, dan is het meestal niet de remklauw waar het probleem zit. De remklauw drukt op de remblokken. De remblokken drukken vervolgens op de remschijf. deze laatste slijten dan ook sneller.